021-22618760

تهران، شیخ بهایی، سئول، جنب پل سئول

زمان تعویض زنجیر تایم بی ام و

زنجیر تایم بی ام و

زمان تعویض زنجیر تایم در خودروهایی که زنجیر دارن چگونه است؟ بعد از 140هزار کیلومتر یا نهایت 150هزار کیلومتر باید زنجیر تایم تعویض شود.

زنجیر تایم یک جزء حیاتی است که نقش بسیار مهمی در کارکرد خودروها ایفا می‌کند. احتمالاً تا به حال با نام تسمه تایم آشنا شده‌اید، اما زنجیر تایم شاید کمتر شناخته شده باشد یا حتی اصلاً شنیده نشده باشد. وظیفه زنجیر تایم انتقال هماهنگی بین سوپاپ‌ها و حرکت میلنگ را با دقت به وسیلهٔ یک مکانیزم بادامکی بر عهده دارد.

اگر خودروی شما بی ام و است برای سرویس دوره ای و تشخیص به تعمیرگاه بی ام و مراجعه کنید و اگر پورشه دارید به تعمیرگاه پورشه مراجعه کنید.

علائم خرابی زنجیر تایم

زمانی که کاپوت خودرو باز است و موتور در حال کار می‌باشد، اگر زنجیر تایم دچار خرابی شده باشد، می‌توانید یک صدای کشیده شدن و پاره شدن را بشنوید. این صدا معمولاً مشابه صدای پول خرد یا سکه‌های ریخته شده است. همچنین، اگر زنجیر تایم شکسته باشد، ممکن است بر روی چرخ‌دنده‌های میل لنگ و میل بادامک افتاده و صدای تق‌تقی ایجاد کند. این صدا ممکن است به علت برخورد با پوشش زنجیر تایم نیز به وجود آید.

نگهداری از زنجیر تایم خودرو

یکی از نکات حیاتی برای نگهداری بهینه زنجیر تایم و حفظ عملکرد موتور خودرو، توجه به زمان تعویض روغن موتور بی ام و است. با انجام این کار، می‌توانید از آسیب‌های پتانسیلی جلوگیری نموده و طول عمر زنجیر تایم را افزایش دهید. زمانی که زنجیر تایم به سایه زمان فرسوده می‌شود، احتمال جدا شدن قطعات فلزی کوچک از زنجیر افزایش می‌یابد. این قطعات کوچک می‌توانند وارد روغن موتور شده و مشکلاتی را ایجاد کنند. به همین دلیل حفظ تمیزی روغن موتور و تعویض به موقع آن از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

تفاوت تسمه تایم با زنجیر تایم

تسمه تایم چیست؟ عمر مفید تسمه تایم چقدر است؟ تسمه تایم یک قطعه پلاستیکی است که به عنوان واسطه بین میل لنگ و میل سوپاپ در سیستم موتور خودرو عمل می‌کند. وظیفه اصلی این تسمه، متناسب با چرخش میل لنگ، چرخش میل سوپاپ را به دنبال دارد. این ویژگی از تسمه تایم باعث می‌شود که هماهنگی صحیح بین حرکت میل لنگ و سوپاپ‌ها حفظ شده و عملکرد موتور به بهترین شکل ممکن انجام شود.

عمر مفید تسمه تایم

عمر مفید تسمه تایم در خودروها معمولاً حدود ۶۰ تا ۷۰ هزار کیلومتر یا سه تا پنج سال تخمین زده می‌شود. این مدت زمان تخمینی به دلیل استفاده از جنس لاستیکی در تسمه تایم بوده و اهمیت مدت زمان استفاده از آن در خودروها بیانگر نیاز به تعویض منظم تسمه تایم است.

بیشتر بدانید: تعمیر موتور بی ام و

مزایا و معایب زنجیر تایم

مزایا:

  1. طول عمر بالا: یکی از نقاط قوت زنجیر تایم، طول عمر بالای آن است. به دلیل ساختار فلزی، زنجیر تایم مقاومت بالایی دارد و نیاز به تعویض مداوم ندارد.
  2. مقاومت در برابر دما: برخلاف تسمه تایم که از جنس پلاستیک است، زنجیر تایم در برابر دما مقاومت بیشتری دارد و در شرایط هوایی خیلی سرد یخ نمیزند.
  3. کمترین انرژی از دست رفته: به دلیل کمترین انرژی از دست رفته در حین چرخش، زنجیر تایم نسبت به تسمه تایم کمترین افت قدرت موتور را دارد.

معایب:

  1. سنگینی: وزن زنجیر تایم بیشتر است که می‌تواند موجب افزایش مصرف سوخت و تأثیرات منفی بر قدرت موتور گردد.
  2. صدای بالا: زنجیر تایم هنگام عملکرد صدای قابل توجهی ایجاد می‌کند که برخی افراد ممکن است آن را ناخوشایند بیابند.
  3. نیاز به سرویس دائمی: برای حفظ عملکرد بهینه، زنجیر تایم نیازمند سرویس و روغن‌کاری منظم است.
  4. قیمت بالا: هزینه خرید و نصب زنجیر تایم معمولاً بیشتر از تسمه تایم است.

تشخیص عمر مفید تسمه تایم

شناختن زمان مناسب برای تعویض تسمه تایم در خودروها مهم است. زیرا این قطعه نقش حیاتی در عملکرد موتور دارد و تاخیر در تعویض آن ممکن است به مشکلات جدی منجر شود. علائم خرابی تسمه تایم و زمان مناسب برای تعویض آن به شما اطلاعات لازم را می‌دهد تا از خطرات و مشکلات جلوگیری کنید.

پیشنهاد می‌شود هر 60,000 تا 70,000 کیلومتر یا 3 تا 5 سال یک بار تسمه تایم خودرو را تعویض کنید. اگرچه این زمان ممکن است بسته به نوع خودرو و شرایط استفاده متغیر باشد، اما تعیین زمان مناسب بر اساس راهنمای خودروساز و نشانه‌های خرابی می‌تواند کمک کننده باشد.

نشانه‌های خرابی تسمه تایم شامل صداهای ناشی از اصطکاک یا وسواس، افت قدرت موتور، افزایش مصرف سوخت، تراشه‌ها یا پارچه‌های آسیب‌دیده در نزدیکی تسمه، یا علائم نشان دهنده ترکیب‌های ناپایداری در تسمه می‌باشد.

اگر تسمه تایم به‌طور دوره‌ای و به موقع تعویض نشود، ممکن است باعث خرابی قسمت‌های موتوری مهم مانند سر سیلندر، سوپاپ‌ها و ضربه موتور شود. از این رو، توجه به نشانه‌ها و زمان تعویض تسمه تایم از اهمیت بالایی برخوردار است.

علائم نیاز به تعویض تسمه تایم

  1. ترک و خوردگی در تسمه تایم: واکنش ناپذیر تسمه تایم به ترک و خوردگی، مشخصه‌های خرابی در این قطعه را نمایان می‌کند. اگر ترک یا خوردگی در آن مشاهده شود، نشانه‌ای از فرسودگی و نیاز به تعویض است.
  2. مشکل در استارت خوردن: خرابی تسمه تایم می‌تواند به عدم استارت خوردن ماشین منجر شود. این تسمه در تنظیم زمانبندی چرخش بادامک و میل لنگ نقش دارد، و اگر این زمانبندی به هر دلیلی مختلف شود، ممکن است موتور به صورت نامنظم عمل کند یا استارت به صعوبت زده شود.
  3. خروج دود زیاد پس از روشن کردن: خرابی تسمه تایم می‌تواند باعث نامنظم بودن عملکرد موتور شود، که در نتیجه می‌تواند منجر به خروج دود زیاد از سیستم خنک‌کننده شود.
  4. نشت روغن از جلوی موتور: اگر روغن از کاور تسمه تایم نشت کند، ممکن است نشانه خرابی در این قطعه باشد. این مسئله می‌تواند به شل شدن تسمه و افزایش دمای موتور و حتی جوش آوردن آن منجر شود.
  5. شنیدن صدای تیک تیک از موتور: لرزش و صدای تیک تیک از موتور می‌تواند به لغزش تسمه تایم و فشار زیاد در موتور اشاره کند، که این امور باعث نامنظم شدن دور موتور می‌شود.
  6. روشن نشدن موتور: خرابی تسمه تایم می‌تواند به اختلال در چرخش میل لنگ و عدم تکمیل عملیات احتراق منجر شود و در نتیجه ممکن است موتور روشن نشود.
  7. نامنظم کار کردن موتور: نامنظم بودن کارکرد موتور و اختلال در عملکرد دور موتور از دیگر نشانه‌های خرابی تسمه تایم است که نباید نادیده گرفته شود.
  8. چراغ موتور: روشن شدن چراغ موتور می‌تواند نشانه مشکلات در قسمت‌های مختلف موتور، از جمله تسمه تایم، باشد.
  9. کشیدگی زیاد تسمه تایم: اگر تسمه تایم کشیده شده و ابعاد آن تغییر کرده باشد، ممکن است باعث اختلال در عملکرد موتور شود.
  10. افت فشار روغن: خرابی تسمه تایم ممکن است باعث افت فشار روغن و افزایش مصرف غیرطبیعی آن شود.
  11. پیستون یا سوپاپ شکسته: شکستن پیستون یا سوپاپ از علائم جدی خرابی تسمه تایم است که نیاز به تعمییر فوری دارد.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تیم تخصصی کاتب فقط مشاوره و خدمات خودروهای زیر را انجام میدهد

لطفا بابت سایر خودروها تماس نگیرید