لاستیک پنچر چه نشانه هایی دارد؟ علائم پنچری در ماشین میتواند متنوع باشد و بستگی به مکان و نوع پنچری دارد. در ادامه، علائم مهمی که به عنوان نشانههای پنچری لاستیک ماشین ظاهر می شوند را برای شما توضیح می دهیم:
- کاهش فشار تایر: اگر لاستیک پنچر شده باشد، اولین علامتی که مشاهده می کنید، کاهش فشار تایر است. در بسیاری از ماشینها، یک سیستم تشخیص فشار تایر نیز وجود دارد که اختلاف فشار را به شما اعلام میکند.
- صدای بلند و عجیب: هنگامی که تایری پنچر میشود، صدای بلند و عجیبی مثل چرخیدن روی فلز یا سیاره ایجاد میشود. این صدا ناشی از تماس تایر پنچر با سطح جاده بدون فوم تایر است.
- لرزش و اهتزاز: لاستیک پنچر میتواند باعث لرزش و اهتزاز ماشین شود. این اهتزاز به ویژه در سرعتهای بالا واضحتر است.
- کنترل نامناسب ماشین: پنچر تایر میتواند باعث کنترل نامناسب ماشین شود. اغلب به سختی میتوانید ماشین را به راهی که میخواهید هدایت کنید. کنترل فرمان و ترمز سخت می شود.
- ترمز پایین: اگر تایر پنچر شود، ترمزهای ماشین شما پایین می آیند. این به علت از دست دادن فشار هوا در تایرهاست.
- نور اخطار تایر: بسیاری از ماشینها دارای نور اخطار تایری هستند که هنگامی که یک تایر پنچر شود، روشن میشود. این نور معمولاً در تابلوی داشبورد یا در محلی نزدیک به فرمان قرار دارد.
- بوی سوخته: در برخی موارد، پنچری تایر باعث ایجاد بوی سوخته گی میشود. این مشکل به علت اصطکاک تایر پنچر با سطح جاده بیشتر میشود.
- تایر تخت یا سست: اگر یک تایر پنچر شود، آن تایر تخت یا سست به نظر می رسد. این به معنای از دست دادن فشار هوا در تایر است.
- برخوردن به عوامل جاده: پنچری لاستیک میتواند باعث برخوردن به عوامل جاده مثل دیگر آیکونها، سنگها و خردهای از شیشه باشد.
اگر فکر میکنید که یکی از تایرهای ماشین شما پنچر شده است، بهترین کار این است که ماشین را به یک مکان ایمن بکشید و تایر پنچر شده را تعمیر یا تعویض کنید. در صورتی که تایری را باید تعویض کنید، از تایر زاپاس (اگر در ماشین دارید) استفاده کنید یا خدمات تعمیراتی را بخوانید. همچنین، همیشه مواد و تجهیزات اضافی برای تعمیر تایرها در ماشین داشته باشید.
اگر خودروی شما بی ام و است برای تعمیر یا تعویض لاستیک پنجر می توانید با ما تماس بگیرید. خدمات و تعویض لاستیک bmw در تعمیرگاه بی ام و تخصص ماست.
فرق لاستیک پنچر با کم باد چیست؟
لاستیک پنچر و لاستیک کم باد هر دو مشکلات مرتبط با تایر یا لاستیک ماشین هستند، اما دارای تفاوتهای مهمی هستند:
- لاستیک پنچر (Flat Tire):
- علت: لاستیک پنچر به معنای از دست دادن همهی یا بخشی از فشار هوا در تایر است. علت معمول لاستیک پنچر، سوراخی در تایر به عنوان نتیجهای از شیء تیز مثل سنگ یا شیشه است.
- علائم: علائم لاستیک پنچر شامل کاهش قابل مشاهده فشار تایر، افت فشار در تایر، ایجاد صداها و لرزشهای غیرعادی، و در برخی موارد همچون سوراخهای آبیاری، بوی لاستیک سوخته نیز احتمالی است.
- رفع مشکل: لاستیک پنچر را میتوان تعمیر کرد، به شرطی که سوراخ کوچک و قابل تعمیر باشد. همچنین، میتوان تایر پنچر شده را با یک لاستیک یدکی (زاپاس) جایگزین کرد.
- لاستیک کم باد (Underinflated Tire):
- علت: لاستیک کم باد به معنای داشتن فشار هوا کمتر از حد توصیه شده برای تایر است. علل ممکن برای لاستیک کم باد شامل عدم چک کردن و تنظیم منظم فشار هوا، نشت هوا از والو تایر یا سیستم تایر (TPMS)، سایه نیزههای روی جاده، تغییر در دما و فصل و زمان است.
- علائم: لاستیک کم باد ممکن است دارای علائمی مانند کاهش فشار تایر و ظاهر تخت و پهن باشد. همچنین، میتوانید احساس کنید که ماشین کمی نامناسب کنترل میشود و راهنما و ترمزها به طور نادرست عمل میکنند.
- رفع مشکل: برای رفع مشکل لاستیک کم باد، باید فشار هوای تایر را به حد توصیه شده توسط تولید کننده تصحیح کنید. این کار میتواند با استفاده از پمپ هوا در خانه یا در یک سرویسگاز به عنوان اقدامی ساده صورت گیرد.
لازم به ذکر است که هر دو مشکل میتوانند به افت فرمان، افت رانندگی در کنترل ماشین، خرابی سیستم ترمز و افزایش مصرف سوخت منجر شوند. برای ایمنی و عملکرد بهتر ماشین، منظوره تایرها و لاستیکها را بررسی و نگهداری کنید و در صورت پنچر یا کم بادی، به موقع اقدام به تعمیر یا تعویض نمایید.
پنچر شدن لاستیک از بغل
پنچر شدن لاستیک از بغل به عنوان پنچر بغلی شناخته میشود. این نوع پنچر ممکن است ناشی از چندین عامل باشد، از جمله:
- سوراخ یا ترک تایر: اگر تایر دارای یک سوراخ یا ترک در بغل آن باشد، هوا میتواند به طور تدریجی از آن بیرون برود و تایر پنچر شود.
- میله یا شیء تیز در بغل: ممکن است یک میله، سنگ، شیشه شکسته یا سایر اشیاء تیز در بغل تایر فرو رفته باشند و باعث پنچر شدن تایر شوند.
- لاستیک کهنه یا خراب: اگر لاستیک بغلی خراب یا کهنه باشد، این ممکن است باعث پنچر شدن تایر شود.
برای رفع مشکل پنچر بغلی، ابتدا باید لاستیک پنچر را از ماشین بیرون بیاورید و با دقت آن را بررسی کنید. اگر یک سوراخ یا ترک در تایر وجود دارد، میتوانید از یک کیت تعمیر تایر یا یک تایر زیرکانه (پچ تعمیری) استفاده کنید تا تایر را تعمیر کنید.
بیشتر بدانید: علت کشیده شدن خودرو به یک سمت
اگر میله یا شیء تیزی در بغل تایر جا مانده است، باید آن را با دقت خارج کرده و سپس تایر را تعمیر کنید.
در مواردی که لاستیک خراب یا کهنه باشد، تنها راه حل مناسب تعویض آن است.
در هر صورت، اگر شما توانایی تعمیر تایر را ندارید یا از کمک حرفهای نیاز دارید، بهتر است به یک کارگاه تعمیراتی معتبر مراجعه کنید تا تایر را تعمیر یا تعویض کنند. همچنین، همیشه پیشگیری کنید و تایرهای خود را به صورت منظم بررسی کرده و فشار هوا را در محدوده توصیه شده توسط سازنده حفظ کنید تا از پنچرهای آتی جلوگیری شود.
سه ساعته دارم تو نت میگردم هیچ جا ننوشته که اگه از یک قسمت بین رینگ و لاستیک باد خارج شد چیکار کنیم چطور میشه این نوع پنچری رو گرفت.(لاستیک توبلس هست و سالمه سوراخ هم نشده اما از یک قسمت انگار که از رینگ جدا شده باشه هوا خارج میشه خیلی هم ریز هست با آب و صابون نشتی رو پیدا کردم)
سلام
اگر شما با مشکل نشتی هوا از بین لاستیک و رینگ مواجه هستید و مطمئن هستید که لاستیک توبلس شما سالم است و سوراخی ندارد، اما هوا از جایی بین لاستیک و رینگ خارج میشود، میتوانید اقدامات زیر را برای رفع این مشکل انجام دهید:
1. تمیز کردن: ابتدا مطمئن شوید که ناحیه تماس بین لاستیک و رینگ کاملاً تمیز است. گرد و غبار، یا زنگزدگی میتواند باعث نشت هوا شود. از یک برس نرم و پاککننده مناسب برای تمیز کردن ناحیه تماس استفاده کنید.
– بررسی: بعد از تمیز کردن، دوباره بررسی کنید که آیا نشتی ادامه دارد یا خیر.
2. بازرسی لاستیک و رینگ
– نوار سیل: بررسی کنید که نوار سیل (که معمولاً به دور رینگ قرار دارد و وظیفهاش جلوگیری از نشت هوا است) به درستی نصب شده و سالم است. اگر نوار سیل آسیب دیده باشد، نیاز به تعویض دارد.
– رینگ: بررسی کنید که آیا رینگ آسیب دیده یا خمیده است. یک رینگ آسیب دیده ممکن است نتواند به درستی با لاستیک جفت شود.
3. استفاده از اسپری فوم
– اسپری فوم: از اسپری فومهای مخصوص لاستیک که برای رفع نشتی طراحی شدهاند، استفاده کنید. این فومها میتوانند به پوشاندن نشتیهای کوچک بین لاستیک و رینگ کمک کنند
4. بررسی فشار لاستیک
– تنظیم فشار: مطمئن شوید که فشار لاستیک به میزان مناسب است. فشار کم میتواند باعث ایجاد نشت هوا شود. اگر فشار کمتر از حد معمول باشد، باد را به میزان مناسب اضافه کنید.
5. تست آب و صابون
– تست نشت: پس از انجام هر کدام از مراحل بالا، با استفاده از مخلوط آب و صابون ناحیه تماس را دوباره بررسی کنید تا مطمئن شوید که نشت هوا رفع شده است. اگر حبابها دیگر ظاهر نشوند، مشکل برطرف شده است.
این اقدامات به شما کمک میکند تا نشتی هوا بین لاستیک و رینگ را شناسایی و برطرف کنید.